Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dwóch odcinków drogi ekspresowej S10 w województwie. Wykonawcy lada moment będą mogli wejść na plac budowy fragmentów Stargard – Recz oraz Recz – Suchań.
Odcinek Stargard – Recz ma 13,8 kilometra długości, a fragment Recz – Suchań 19,6 km. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ciągu 30 dni przekaże wykonawcom place budowy. W pierwszym okresie będą prowadzone roboty wstępne obejmujące rozpoznanie saperskie oraz wyznaczenie geodezyjne obszaru inwestycji. Kontynuowane będą również prowadzone już w pewnym zakresie ratunkowe badania archeologiczne. Od 16 grudnia rozpoczyna się na kontraktach przerwa zimowa, czyli czas wyłączony z realizacji robót budowlanych. W związku z tym pełnego zakresu robót można się spodziewać na wiosnę.
Odcinki za ponad miliard
S10 Stargard – Suchań realizuje Budimex a wartość podpisanego w lipcu 2024 roku kontraktu to ponad 450 mln zł. Wniosek o ZRID dla tego odcinka został złożony w maju tego roku.
Inwestycja rozpoczyna się od węzła drogowego Stargard Wschód, na którym obecnie kończy się S10. Następnie trasa biegnie obok obecnej DK10, po jej północnej stronie. W rejonie miejscowości Tychowo powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Będzie tam rezerwa pod budowę stacji paliw i restauracji. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie na przecięciu z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy. Dalej ponownie droga będzie biegła obok obecnego przebiegu DK10. Odcinek zakończy się kilometr przed węzłem drogowym Suchań. Na nowej trasie zaplanowano realizację węzła drogowego Krąpiel i pary MOP Tychowo. Powstanie osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne
Suchań – Recz realizuje z kolei Grupa Mirbud, a kontrakt na 667,5 mln zł został podpisany w maju tamtego roku. W marcu 2025 natomiast złożono wniosek o ZRID.
Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca nowa droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym śladzie na całym odcinku. S10 ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 151 zlokalizowany będzie węzeł drogowy Recz, a odcinek zakończy się nieco ponad kilometr za nim. W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Powstanie również 14 obiektów mostowych - 11 wiaduktów, dwie estakady oraz most. Wybudowane zostaną również dwa dolne przejścia dla zwierząt.
Dwa z siedmiu
GDDKiA podpisała już umowy w formule Projektuj i buduj na wszystkie siedem odcinków S10 między Szczecinem i Wałczem. W tym roku wykonawcy składali wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Otrzymane właśnie ZRID-y są pierwszymi dla tego 100-kilometrowego odcinka. Trwają procedury dla pozostałych pięciu. Inwestor przewiduje, że pozwoleń na budowę można spodziewać się na początku przyszłego roku. Jako ostatni natomiast, w połowie 2026, ZRID otrzymać powinien fragment Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, dla którego wniosek został złożony dopiero pod koniec minionego listopada.
Zakończenie realizacji całej S10 od Szczecina do Wałcza planowane jest do końca 2028 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.